سنگ نما

سنگ نمای مدرن – سنگ مرمریت در نمای مدرن

سنگ نماهای مدرن، سنگ نمای مدرن ساختمان، نمای ساختمان مدرن با سنگ مرمریت

سنگ نمای مدرن چیست؟

سنگ ها از جمله متریالی هستند که برای ساخت بنا استفاده کردن از آنها لازم است. نمای ساختمان این قابلیت را دارد که مدرن بودن یا سنتی بودن یک بنا را نشان می دهد. به عنوان مثال بناهای سنتی، آیتم هایی دارند که بناهای مدرن از داشتن آنها بی بهره مانده اند. و برعکس، بناهای مدرن از قابلیت هایی برخوردار هستند که بناهای سنتی آن قابلیت ها را ندارند. در این مقاله از نمای مدرن و سنگ نمای مدرن بیشتر خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

سالهای متمادی است که بشر از سنگ ها به منظور حفظ جانش استفاده میکند. او سنگ ها را بر روی هم می چیند تا در زیر آن پناه بگیرد و از برف و باد و بوران و گرمای جانکاه آفتاب در امان باشد. البته ابتدای ساکن هدف او همین حفظ جان بود. اما بعد تر او فهمید که می تواند علاوه بر عایق بندی سازه و حفظ جان، برای زیباتر کردن محیط اطرافش نیز از سنگ ها استفاده نماید.

لذا سنگ ها را صیقل داد، آنها را تراشید، اندازه گرفت و برای قرار دادن آنها بر روی هم ایده پردازی کرد. این فرایند امروز نماکاری ساختمان نام دارد. سنگ ها، جنس آنها، نوع آنها، شکل شان و… سایر آیتم های مرتبط با آنها در نهایت باعث شد تا بناها نام های مختلفی پیدا کند. بنای سنتی، بنای مدرن و…

نمای بیرونی ساختمان ارزش و اهمیت زیادی دارد. این نما می تواند حرف های زیادی درباره ی ساختمان بزند. در حقیقت اگر نمای یک ساختمان زیبا باشد این نشانگر هویت زیبای ساختمان است. برعکس اگر نمای ساختمان زیبا نباشد این امر هویت نازیبای ساختمان را نشان می دهد. در حقیقت این کیفیت سنگ های ساختمانی و کیفیت قرار دادن آنها بر روی یکدیگر می باشد که در نهایت باعث میشود تا بنا هویت پیدا کند.

در ادامه از سنگ نمای مدرن بیشتر گفته و متریال مربوط به آن را معرفی خواهیم کرد.

سنگ نمای تراورتن

تراورتن یکی از متداول ترین آیتم هایی است که به عنوان سنگ نما مورد استفاده قرار می گیرد و این به دلیل ویژگی های بارزی است که تراورتن را به یک سنگ خوب و کاربردی تبدیل می کند.

لازم به ذکر است که این سنگ در دسته ی سنگ های آهکی جای می گیرد. سنگ  آهکی جنس متخلخلی دارد و همین سبب می شود تا ملات به خوبی در آن نفوذ کرده و این سنگ به خوبی بر روی سطح بچسبد.

این سنگ عایق خوبی در برابر صدا و حرارت می باشد. تنوع رنگی فوق العاده ای داشته و در برابر انبساط و انقباض مقاوم است. در کنار تمامی این آیتم ها باید ذکر کرد که تراورتن از قیمت خوبی نیز بهره می برد.

از این سنگ برای ساخت نمای رومی، نمای کلاسیک، نمای مدرن و… بهره برداری می شود.

سنگ نمای مدرن و تشریح سنگ گرانیت

گرانیت

گرانیت سنگی است که به استحکام معروف است. دلیل آنست که گرانیت سنگ آذرین می باشد. همانگونه که میدانید سنگ های آذرین حاصل انجماد ماگما هستند و به همین دلیل دوام آنها منحصر به فرد است. سنگ گرانیت از قابلیت استفاده هم در داخل ساختمان و هم در بیرون ساختمان برخوردار است. رنگ بندی فوق العاده متنوعی داشته و میتوان با استفاده از آن انواع نماها از جمله نمای مدرن را ایجاد کرد.

سنگ نمای مدرن و تشریح سنگ گرانیت

سنگ نما چینی

این سنگ به سنگ کریستال معروف است. دلیل آنست که در بافت خود از بلورهای درشتی برخوردار است.

سنگ چینی متقاضیان پر و پا قرصی دارد. چرا که از ویژگی های مثبتی چون چسبندگی بالا، ساب خوری فوق العاده، نفوذ ناچیز رطوبت، و دوام کافی بهره مند است.  با استفاده از این سنگ می توان انواع مختلفی از نماها از جمله نمای کلاسیک و نمای مدرن را ایجاد نمود.  به همین دلیل سنگ نمای چینی سنگ نمای مدرن، نیز محسوب می شود.

سنگ نما مرمریت

مرمریت از زیبا ترین و کاربردی ترین سنگ های نما به حساب می آید. مرمریت ساب خوری و صیقل خوری فوق العاده ای دارد و به همین دلیل جزو سنگ های لوکس و گران می باشد. ناگفته نماند که مرمریت سنگ گرانی است. اما در نهایت ارزش فوق العاده ای چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ مادی به ساختمان می دهد. سنگ مرمریت پرشین دارک، استخراج شده از معدن سنگ چکاد اصفهان، نمونه مناسبی برای سنگ نمای مرمریت می باشد.

سنگ مرمر

مرمر جزو سنگ هایی است که ذخایر متعددی از آن در کشور ما موجود میباشد اما استحصال آن قدری دشوار است. به همین دلیل مرمر سنگ گرانی است. این سنگ علاوه بر کیفیت فوق العاده از جمله دوام، مقاومت در برابر خش، مقاومت در برابر مواد اسیدی و … خاصیت درمانی نیز داشته و آرامش بخش نیز هست. این آیتم در رنگ های مختلف و متنوعی از جمله سفید، زرد، سبز و… فراوری می گردد. برای ساخت نمای کلاسیک، نمای مینیمال، نمای مدرن و … مرمر از گزینه های خوب محسوب می شود. لذا مرمر نوعی سنگ نمای مدرن است.

سنگ نمای مدرن و تشریح سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت

این سنگ اغلب با گرانیت اشتباه گرفته می شود. اما سختی و دوام آن از سنگ گرانیت بیشتر است. لازم به ذکر است این سنگ به دلیل دوام فوق العاده، مناسب برای استفاده در مواضعی است که امکان سایش و فرسایش در آنها زیاد می باشد. بد نیست بدانیم کوارتزیت حاصل، ادغام ماسه سنگ حاوی کوارتز با گرما و فشار است.

سنگ نمای مدرن و تشریح سنگ کوارتزیت

در کل چسبندگی خوب، مقاومت در برابر عوامل جوی، جذب پایین رطوبت، مقاومت بالا در برابر فشار، و استقامت در برابر اشعه خورشید و اسیدها از جمله عواملی هستند که یک سنگ نمای مناسب بایستی از آنها بهره مند باشد.

در این مقاله از سنگ نما و سنگ نمای مدرن گفتیم. امید است این مطلب برای شما جالب و کاربردی بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا